مخازن ذخیره نفت

3 خریدها
#
instock
3,000 تومان

توضیحات

این جزوه ۱۲۷ صفحه است که بطور کلی شامل سرفصل های زیر میباشد.

مخازن نگهداری نفت همان طور که از نامشان پیداست برای نگهداری و ذخیره فرآوردههای نفتی از جمله نفت خام در صنعت نفت استفاده میشوند. تاریخچه ساخت و استفاده از این مخازن در کشورهای تولید کننده نفت، به زمان کشف و استخراج نفت بر میگردد. از همان موقع همگام با پیشرفت صنعت نفت تولیدکنندگان آن به فکر ذخیره و نگهداری نفت در حجمهای بسیار وسیع افتادند و برای این منظور از مخزن با حجم های مختلف استفاده میکردند. در ابتدا مخزنها با سقف ثابت طراحی و ساخته میشوند. به تدریج مهندسین و طراحان با بروز مشکلاتی در این زمینه به طراحی و ساخت مخازنی با سقفهای شناور پرداختند تا اینکه امروزه ساخت و استفاده از مخازنی با سقف شناور رونق و رواج بیشتری یافته است. با توجه به این که نفت آتشگیر و قابل انفجار است، توجه بسیار زیادی برای طراحی، ساخت، نصب و ایمنی مخازن لازم میباشد. به همین خاطر مهندسان طراح باید قدرت قضاوت کاملی در انتخاب روش طراحی با در نظر گرفتن تجارت گذشته داشته باشند. انجمنها و موسسات قانون گذار هم اکنون کدهای ایمنی و استانداردهای بسیاری جهت طراحی و ساخت تجهیزات وضع کردهاند و کشورهای مختلف بعضا از کدهای و استانداردهای خود و یا دیگر کشورها استفاده مینمایند.

هر پالایشگاه برای نگهداری نفت خام ذخیره و نیز انبار کردن فرآوردههای نفتی گوناگون، نیاز به شمار بسیاری مخزن دارد. شمار این مخازن به عواملی چند، چون دوری و نزدیکی پالایشگاه به منابع تامین کننده نفت خام، ظرفیت پالایشگاه، شمار و ظرفیت واحدهای پالایش، تنوع فرآیندها و فرآوردههای تولیدی و
سرانجام چگونگی انتقال و پخش فرآوردهها بستگی دارد .

به طور کلی مخازن هر پالایشگاه را بنا به نوع کارشان به چهار دسته تقسیم میکنند

مخزن نفت خام

مخزن های واسطه

مخزن های فرآورده

مخزن های بارگیری و پخش

 

انواع مخزن ها

مخزن های سقف ثابت

مخزن های سقف شناور

مخزن های فشار کروی و استوانه ای

اجزاء و ملحقات مخزن

شیوه قرار گرفتن مخز نها در حصارها

اتلاف در مخازن

ایمنی در مخز نها

خطرهای الکتریسیته ساکن در مخزنها

خطرهای الکتریسیته ساکن را که به هنگام نقل و انتقال مواد نفتی و در شرایط ویژه ایجاد می شود، نباید از نظر دور داشت. هنگام نقل و انتقال مواد نفتی دو عامل سبب بارور شدن مخزن با الکتریسیته ساکن می گردد. یکی پخش شدن مایعات به قطرات کوچک، دیگری اصطکاک مایعات هنگام جریان در خطوط لوله. پس از ورود مایع به مخزن و بارور شدن مخزن از دو راه بالا، حتی جرقه کوچکی در آمیزه بخارات نفتی و هوای موجود در بالای مخزن، سبب انفجار و آتش سوزی می شود.

علل ایجاد الکتریسیته ساکن از این راه پیچیده است، ولی به طور کلی می توان گفت که وقتی الکتریسته ساکن تولید می شود که هیدروکربورها با ناخالصی هایی چون مقدار کمی اسید، آب و مواد معدنی همراه باشند. با زیاد شدن سرعت جریان در خط های لوله شدت تولید بار الکتریسیته بیشتر می شود. باید دانست که سرعت جریان تنها عامل موثر ایجاد الکتریسیته ساکن نیست، بلکه عوامل شناخته و ناشناخته دیگری نیز هستند که هر یک سهمی در تولید آن دارند

محافظت مخز نها از آتش

از نظر ایمنی و پیشگیری از خطرات آتش سوزی مخز نهای سقف شناور بر مخز نهای سقف ثابت، برتری بسیاری دارند، زیرا احتمال روی دادن آتش سوزی در این مخزن ها کمتر و در صورت پیش آمدن این خطر مهار کردن و مبارزه با آتش به مراتب آسا نتر است. از آنجا که سرعت کار در مبارزه با آتش سوزی یک مخزن بزرگ اهمیتی بسیار دارد، و اگر در دقایق نخستین، آتش سوزی مهار نشود، بیم آتش گرفتن تمامی مخازن خواهد بود.

سایر سرفصل های این فایل به شرح زیر است:

کلیاتی در مورد سقف شناور

آب بندی فلزی

آب بند پلیمری

روش های تست کردن مخازن و بهره برداری

تست پودر مغناطیسی

آزمون فراصوتی

آزمون رادیوگرافی

عملیات حرارتی ورقه ها در مخزن

ملزومات چقرمگی

ورقه های سقف

مواد الکترودهای جوشکاری

و ….

 

 

 

 

 

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “مخازن ذخیره نفت”

کلمات کلیدی

بالا