دوره آموزش کامل نرم افزار pdms و piping

6 خریدها
#
instock
2,000 تومان

توضیحات

مقدمه ای بر PDMS

توجه: این جزوه حدود ۳۳۰ صفحه است که قسمتهایی از آن بصورت دستونیس میباشد.

در ابتدای این جطوه بهتر است با اهمیت مدلسازی و کاربرد آن در صنعت اشنا شویم. پس از وقوع انقلاب صنعتی در جهان و گسترش صنایع سنگین باب تازه ای در طراحی مهندسی گشوده شد و ان عبارت بود از طراحی و نصب تجهیزات، سازه های بتنی و فلزی و لوله های انتقال و سایر تجهیزات مورد نیاز صنعت از قبیل تسمه نقاله ها ، خطوط و سینی های عبور کابل های انتقال قدرت و کنترل تاسیسات مکانیکی و تهویه مطبوع.
بدیهی است که در یک مجموعه صنعتی کلیه این سیستم ها میبایست در یک منطقه معین و محدود بر اساس یک سری ارتباطاط منطقی و هماهنگ جهت نیل به یکسری اهداف مشخص که همانا تولید محصول و یا محصولات تعریف شده با کیفیت مورد نیاز میباشد، نصب شده و مورد بهره برداری قرار گیرد.
به تدریج و با افزایش تجربه و دانش فنی شرکت های مهندسی راه حل جدیدی جهت حل این معضل یافت شد و ان عبارت بود از اینکه قبل از ساخت تجهیزات و نصب لوله ها و سایر ادوات در یک سایت صنعتی ، نخست یک مدل کوچک از جنس پلاستیک و یا … بر اساس نقشه های مهندسی در دفتر تهیه شده و با مقیاس واقعی اما به نسبت بسیار کوچکتر از تجهزات اصلی مونتاژ گردد.
این روش اگرچه مفید بود اما برای سایت های پیچیده، زیاد موفید واقع نمیشد و همچنین هزینه زیادی را نیز میطلبید.
به همین دلیل نرم افزارهای سه بعدی مانند PDMS PDS Autoplant cadworkx و … جهت رسم سه بعدی سایت های صنعتی ، ایجاد گردیدند.
برخی از نرم افزارهای یاد شده بر پایه ساختار Auto Cad تهیه گشته است. که عبارتند از Cad Pipe cad worx اما تمایز عمده و مهم PDMS با برنامه های فوق در این است که برپایه DATA BASE بنا شده و اصولا در آن چیزی به عنوان مدل جدا از data base وجود ندارد. هر ک از نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی دارای توانایی های بسیار بالا در زمینه طراحی سه بعدی سایت های صنعتی میباشد.
توجه این جزوه اموزشی بر روی برنامه قدرتمند PDMS میباشد.

روال کار طراحی یک پروژه صنعتی

در حالت عمومی اصطلاح سایت صنعتی را میتوان به گستره وسیعی از پروژه ها تعمیم داد. اما اگر بخواهیم اندکی تخصصی تر به موضوع بنگریم. میتوان یک سایت صنعتی را به چند گروه کلی زیر دسته بندی نمود.
۱- پروژه های نفت ، گاز ، پتروشیمی
۲- نیروگاه های حرارتی ، سیکل ترکیبی، آبی بادی و اتمی
۳- سکوهای استخراج و پالایش نفت و گاز ( off shore )
۴- تاسیسات سرچاهی در میادین نفت و گاز
۵- تاسیسات آب شیرین کن
۶ خطوط انتقال اب ، نقت ، گاز و فراورده های پتروشیمی
۷- کارخانه های تولید مواد غذایی ، بهداشتی و دارویی
۸- کارخانه های ذوب فلزات و صنایع سنگین
۹- کارخانه های خودروسازی
۱۰- تاسیسات زیربنایی همانند توزیع آب مصرفی و خنک کن و جمع اوری و دفع فاضلاب
۱۱- تصفیه خانه های آب و فاضلاب
۱۲- کارخانه های تولید سیمان و مصالح ساختمانی
۱۳- کارخانه های تزریق پلاستیک
کلیه پروژه های نامبرده شده در فوق و سایر موارد مشابه، هرچند هریک برای خود استانداردها و روشهای خاص طراحی را طلب میکند لیکن همگی دارای یک فصل مشترک میباشد و ان انکه در همه این پروژه ها تعدادی تجهیزات ثابت و متحرک جهت تولید محصولاتی مشخص نصب شده که ارتباط میان آنها با مجموعه ای از لوله ها برقرار میگردد.
به تناسب نیاز هر یک از شرکت های مهندسی مشاور دارای زیر مجموعه های زیر جهت پاسخگویی به نیازهای مربوطه میباشند.
۱- بخش مهندسی و طراحی خطوط لوله ( piping )
۲- بخش مهندسی و طراحی تجهیزات ثابت ( fixed equipment )
۳- بخش مهندسی و طراحی تاسیسات مکانیکی ( H.V.A.C )
۴- بخش مهندسی و طراحی تجهیزات دوار ( rotary equipment )
۵- بخش مهندسی و طراحی سازه ( structure )
۶- بخش مهندسی و طراحی فرایند ( procrss )

معمولا در ابتدای پروژه های صنعتی بخش مهندسی و طراحی فرایند با توجه به نازهای کارفرما و کیفیت و کمیت محصولات تولیدی فرایندی را طی نموده و احجام و اندازه ها و تناسب مربوط به کلیه تجهیزات و سیستم های لوله کشی را محاسبه مینماید.
و نقشه هایی تحت عنوان P & ID dh یا همان piping instrumentation diagram تهیه و ارائه میگردد.
در گام بعدی با توجه به نقشه های P & ID و ابعاد فیزیکی تجهیزات و مسیرهای دسترسی و با توجه به ارتباط منطقی میات تجهیزات از مرحله ورود مواد خام تا مرحبه تولید محصول نهایی ، نقشه چیدمان سایت صنعتی تهیه شده و پس از آن محوطه مورد نظر به قسمتهای کوچکتری که قابلیت نمایش با مقیاس ۱:۵۰ و یا ۱:۳۳ در قطع A0 را داشته باشند، تقسیم میگردد. و بدین ترتیب نقشه های جزئیات استقرار دستگاهها ، لوله کشی و .. تهیه میشود.
همانطور که از عنوان این جزوه پیداست، بحث ما بطور خاص در مورد یکی از نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی بنام PDMS میباشد که به اختصار به این نام خوانده میشود و عنوان کامل آن عبارت است از:
Plant Design Manegment System

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “دوره آموزش کامل نرم افزار pdms و piping”
بالا